Mag ik ff..??

20.10.16

in

Afgelopen week las ik een artikel online van het Brabants Dagblad (lees hier) over een berichtje dat door een bezoeker van de Efteling werd geplaats op hun facebookpagina. Dit bericht werd gepost door Artemis Westenberg en luidde:

'WAAROM mag men ROKEN in de Efteling. Waarom zijn er geen aparte rookplekken? Te gek voor woorden. het is 2016, Medische onderzoeken hebben al jaren keihard aangetoond dat roken dodelijk is ook voor de niet-roker die toevallig in de buurt staat. En als je in de rij staat, kun je niet even ergens anders gaan staan. Het is een keuze van de Efteling om roken toe te staan. Een uitbater mag er ook voor kiezen dat er niet gerookt mag worden, ook buiten. Modernisering, beste Efteling, is ook mee gaan met je tijd in dit opzicht. Vooral ook als je bedenkt dat slechts een kwart van je klanten (een kwart van de Nederlanders) rookt. Die andere 3/4 staat dus ongevraagd in de schadelijk uitstoot van de omstanders die vinden dat ze ook in rij met kinderen kunnen roken'.

Zoals altijd gingen mensen helemaal los in de comments van de Eftelingpagina over wat voor een azijnpisser die Artemis wel niet was en dat hij zich maar thuis moet opsluiten in een rookvrije kamer. Of hij een ander niet even een lolletje kan gunnen in de buitenlucht, zag ik ook ertussen staan. Van links en rechts werd meneer Artemis bestookt met negatieve opmerkingen van waarschijnlijk rokende mensen die, laten we eerlijk best egoistische mensen zijn want alles en iedereen moet wijken als de nicotine drang opspeelt. Zo ook in de Efteling blijkbaar. Nogmaals in de EF-TE-LING jawel dat pretpark met al die sprookjesbossen, elfjes en niet vergeten Lange Jan. Een kinderpark dus, voor kinderen. Dus hier komt het: ik ben het helemaal eens met meneer Artemis. Yes i said it. Laat de regen van de negatieve commentaren van rokers naar over mij heen komen. Even terzijde dat ik moeder ben, ik heb er altijd een hekel aan gehad, sigarettenrook. Ik heb genoeg vrienden die roken en ik tolereer vaak die rook, ik vind het niet fijn maar ik tolereer het. Vooral als we gewoon buiten staan in de openbaarheid. Dan prima. Dan kan je vast begrijpen dat als ouders naar de Efteling gaan waar genoeg betaald wordt voor een kaartje dat die het niet fijn vinden als hun kinderen op een dagje uit in een kinderpretpark notabene worden vervuild met sigarettenrook onder het mom van ik sta toch in de buitenlucht. Ja dat klopt maar je bent in een park, waar mensen entree betalen en wat bedoeld is voor kinderen. Ik begrijp niet zo goed waarom dat nog uitgelegd moet dat je dan niet in een wachtrij moet gaan staan roken. En dan kunnen genoeg zeggen van ja er wordt ze geen lolletje gegund en alles wordt de roker afgepakt maar feit blijft wel dat met hun verslaving anderen worden aangetast. 


Nogmaals het is een kinderpark.. maar goed.

Dit is hoe ik erover denk en zou het geen probleem vinden als de Efteling en andere kinderparken hier serieus over zouden nadenken. Rook jij zelf en hou denk jij hierover?

XDeb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten